shiffrin

Analiza techniki gigantowej Mikaeli Shiffrin

Zdjęcie zostało wykonane przed pierwszym sezonem, w którym obowiązywać miały nowe normy FIS w męskich nartach gigantowych, zgodnie z którymi zredukowany został minimalny promień taliowania z „radykalnych” 35 m do 30 m. Czy nowe limity, pozwalające na stosowanie bardziej skrętnych nart, sprawią, że przestaniemy oglądać czołowych narciarzy sytuacyjnie wprowadzających swoje narty w ześlizg? Aby się o tym przekonać, warto prześledzić rywalizację pań, które dotychczas ścigały się właśnie na nartach o promieniu 30 m.

Optymalna linia

W dużym uproszczeniu zawody narciarskie wygra ten narciarz, który przejedzie slalom możliwie najkrótszą linią, utrzymując przy tym możliwie największą prędkość. Odpowiednia proporcja długości toru jazdy do prędkości, jaką ten tor pozwala osiągnąć, jest kluczem do sukcesu. Zadanie bywa utrudnione, gdyż linia musi być optymalna do ustawienia, ukształtowania terenu, a przede wszystkim do możliwości technicznych. Czołowi zawodnicy wybierają zwykle najbardziej optymalną linię, korzystając niekiedy z ekstremalnych rozwiązań.

Świetnym przykładem jest Mikaela Shiffrin, która w najtrudniejszych skrętach obiera linię znacznie krótszą od konkurencji, nawet kosztem utraty prędkości przez hamowanie. Na przykładzie przejazdu podczas zawodów PŚ na Kronplatzu łatwo zauważyć, że na ciasno ustawionych bramkach obrała wyjątkowo krótką linię. Kończąc skręt przy widocznej na zdjęciu niebieskiej bramce, ustawiła swoje narty niemal bezpośrednio na wprost w kierunku kolejnej. Takie ułożenie nart sprawia, że jadąc w kierunku bliższym linii spadku stoku, szybciej się rozpędza, a także znacznie skraca swój tor jazdy. Z drugiej strony, przed rozpoczęciem skrętu (ósma klatka) wybór takiej linii stawia Mikaelę w bardzo trudnej sytuacji, ponieważ miejsca na wykonanie kolejnego skrętu jest bardzo mało, a uzyskana prędkość zapewne wyrzuciłaby ją poza optymalny tor. Na dziewiątej klatce Shiffrin stawia swoje narty niemal w poprzek kierunku jazdy, przez co redukuje prędkość przez ześlizg, by ponownie ustawić swoje narty do pokonania kolejnego skrętu w charakterystyczny dla niej, agresywny sposób. Jak widać na załączonym obrazku, w niektórych skrętach lepiej jest maksymalnie skrócić tor jazdy nawet kosztem sytuacyjnego hamowania, przez wprowadzenie nart w ześlizg.

Kontrolowany ześlizg opanowany do perfekcji

Należy jednak pamiętać o dwóch kwestiach. Mikaela dzięki swojej technice, dynamice i odpowiedniemu timingowi jest w stanie w krótkim czasie rozpocząć agresywnie ciasny skręt i bardzo szybko go wykończyć. Po drugie – o sytuacyjnym ześlizgu decyduje instynktownie, nie zastanawiając się nad tym. Jej dwa skręty można analizować godzinami, ona natomiast ma na ich pokonanie niewiele ponad 2 sekundy. Tysiące skrętów wykonanych podczas treningów pozwalają jej robić to nieświadomie.

Patrząc na to, co ta fenomenalna zawodniczka potrafi zrobić na nartach o promieniu 30 m, możemy być niemal pewni, że sytuacyjny ześlizg będziemy obserwować na trudniejszych odcinkach zarówno wśród zawodniczek, jak i zawodników startujących w Pucharze Świata w kolejnych sezonach. 

Znaczniki

Podobało się? Doceń proszę atrakcyjne treści i kliknij:

Dodaj komentarz

Zobacz także

Inne artykuły

azs winter cup

AZS WC: Awaryjna zmiana miejsca i medale debiutantów

Maja Chyla (UJ Kraków) zwyciężyła w obu konkurencjach inauguracyjnych zawodów AZS Winter Cup 2024/2025. Wśród mężczyzn złoto w gigancie wywalczył debiutant Kamil Koralewski (UEK Kraków), a w slalomie najszybszy był

katarzyna ostrowska

CARV – czy ten gadżet jest dla ciebie?

W dobie nowoczesnych technologii pojawił się produkt, który może znacznie przyspieszyć proces nauki jazdy na nartach.CARV to innowacyjne rozwiązanie, które zyskuje na popularności i może być ciekawym wyborem zarówno dla początkujących,jak

10 grzechów polskiego narciarstwa

Grzech 1. – wczesna rywalizacja sportowa wśród dzieci

Od wielu lat w Polsce obserwujemy wzrost liczby startujących małych dzieci na zawodach i może nie byłoby w tym nic złego, gdyby rywalizacja ta była traktowana w luźny i bardziej zabawowy sposób. Dochodzi jednak do sytuacji,

magazyn ntn snow & more

Drugi numer NTN Snow & More już w sprzedaży!

Drodzy narciarze i miłośnicy sportów zimowych! Z ogromną przyjemnością prezentujemy Wam drugi numer NTN Snow & More na sezon 2024/2025! Zima tuż za rogiem, stoki w alpach pokryte świeżym śniegiem,

Newsletter

Dołącz do nas – warto

Jeśli chcesz dostawać informacje o nowościach na stronie, nowych odcinkach podcastu, transmisjach live na facebooku, organizowanych przez nas szkoleniach i ważnych wydarzeniach oraz mieć dostęp do niektórych cennych materiałów na stronie (np. wersji online Magazynu NTN Snow & More) wcześniej niż inni, zapisz się na newsletter. Nie ujawnimy nikomu tego adresu e-mail, nie przesyłamy spamu, a wypisać możesz się w każdej chwili.