Plecaki lawinowe z systemem JetForce

Jak wiadomo, freeride jest najfajniejszy dość daleko od domu. Japonia, Alaska, Gruzja, Indie – wszędzie trzeba polecieć samolotem. Jak również dość powszechnie wiadomo, jeżdżenie zaawansowanego freeride’u wiąże się z możliwością „zjechania” z lawiną. Przeciw zasypaniu całkiem skutecznie działają plecaki lawinowe powszechnie już stosowane przez freeriderów. Większość plecaków lawinowych ma stosowne certyfikaty umożliwiające zabranie ich ze sobą w daleką podróż (w bagażu głównym, czasami rozmontowane).

Szkopuł w tym, że niektórym nadgorliwym pracownikom odpowiedzialnym za bezpieczeństwo lotu zdarza się nie znać lub nie rozumieć obowiązujących przepisów. I tak na przykład redakcyjny plecak BCA leży sobie zapewne do dziś w magazynie w Bombaju (proszę spróbować wytłumaczyć Hindusowi w Bombaju, do czego on może służyć…). Drugą sprawą jest to, że plecaki napędzane sprężonym powietrzem lub sprężonym gazem z butli są jednorazowe. To znaczy, można je oczywiście przywrócić do pełnej sprawności, ale najlepiej w serwisie, a nie na wyjeździe.

Znając te wszystkie mankamenty, inżynierowie firmy Pieps postanowili zaprzestać szkolenia personelu na lotniskach i w zamian zaprojektowali, przetestowali i sprawdzili na własnej skórze plecak lawinowy, którego poducha napełniana jest za pomocą wydajnej sprężarki zasilanej baterią. To cudo techniki nazywa się JetForce i potrafi napompować 200-litrowy „balon” w 3,5 s (nieco szybciej niż plecaki używające sprężonego powietrza). To jednak nie wszystko. Plecak można spakować samemu nawet na stoku, tak że po chwili jest ponownie gotowy do użycia. Producent obiecuje, że z jednej do pełna naładowanej baterii można „odpalić” poduchę przynajmniej cztery razy. Podczas prób na targach ISPO w temperaturze pokojowej udało nam się aktywować plecak 12 razy, zanim ogniwo wyzionęło ducha. W rączce, za którą trzeba pociągnąć w razie lawiny, znajdują się diody wskazujące stan naładowania baterii. Po każdorazowym włączeniu systemu ten wykonuje auto-test i informuje użytkownika o stanie baterii. To ciągle nie wszystko. Może się zdarzyć, że pomimo użycia plecaka ofiara lawiny zostanie przysypana masami śniegu. Po upływie trzech minut nasz balon automatycznie wypuszcza część powietrza, tworząc pod warstwą śniegu przestrzeń do oddychania. Całość wraz z plecakiem waży tylko nieznacznie więcej niż systemy napędzane sprężonym powietrzem lub gazem. Plecak wyposażony w system JetForce można śmiało zabrać ze sobą do samolotu, nawet do kabiny pasażerskiej. Plecaki z JetForce sprzedawane będą przez trzy firmy: Pieps, Black Diamond i POC. Różnić się będą kolorami i pojemnością: od 11 litrów (POC), po 34-litrowy plecak tourowy. Już sobie takie cuda zamówiliśmy.

Znaczniki

Podobało się? Doceń proszę atrakcyjne treści i kliknij:

Dodaj komentarz

Zobacz także

Inne artykuły

katarzyna ostrowska

CARV 2 – jak zmienił się ten gadżet?

Wiosną miałam okazję przetestować CARV – innowacyjny produkt, który analizuje technikę jazdy narciarza w czasie rzeczywistym. Artykuł o tym, jak przebiegały testy, jakie możliwości daje to „inteligentne” urządzenie oraz co możemy

10 grzechów polskiego narciarstwa

Grzech 2. – komercjalizacja klubów narciarskich

Jeżdżąc po polskich zawodach mogłoby się wydawać, że nie mamy co narzekać na napływ nowych zawodników w przyszłości. Frekwencja uczestników rośnie, a niektóre klub przyjeżdżają wręcz autobusami pełnymi dzieci, które później z większym

azs winter cup

AZS WC: Awaryjna zmiana miejsca i medale debiutantów

Maja Chyla (UJ Kraków) zwyciężyła w obu konkurencjach inauguracyjnych zawodów AZS Winter Cup 2024/2025. Wśród mężczyzn złoto w gigancie wywalczył debiutant Kamil Koralewski (UEK Kraków), a w slalomie najszybszy był

katarzyna ostrowska

CARV – czy ten gadżet jest dla ciebie?

W dobie nowoczesnych technologii pojawił się produkt, który może znacznie przyspieszyć proces nauki jazdy na nartach.CARV to innowacyjne rozwiązanie, które zyskuje na popularności i może być ciekawym wyborem zarówno dla początkujących,jak

10 grzechów polskiego narciarstwa

Grzech 1. – wczesna rywalizacja sportowa wśród dzieci

Od wielu lat w Polsce obserwujemy wzrost liczby startujących małych dzieci na zawodach i może nie byłoby w tym nic złego, gdyby rywalizacja ta była traktowana w luźny i bardziej zabawowy sposób. Dochodzi jednak do sytuacji,

Newsletter

Dołącz do nas – warto

Jeśli chcesz dostawać informacje o nowościach na stronie, nowych odcinkach podcastu, transmisjach live na facebooku, organizowanych przez nas szkoleniach i ważnych wydarzeniach oraz mieć dostęp do niektórych cennych materiałów na stronie (np. wersji online Magazynu NTN Snow & More) wcześniej niż inni, zapisz się na newsletter. Nie ujawnimy nikomu tego adresu e-mail, nie przesyłamy spamu, a wypisać możesz się w każdej chwili.