Poleć ten film znajomym

Tuning nart – czym jest i po co go robić?

Czym jest tuning nart? Na jaki kąt podwieszać krawędzie od spodu nart? Co daje podwieszenie i do jakiego rodzaju nart jaki tuning zastosować?

Pewnie wiele razy słyszeliście to pojęcie, ale być może wydaje się ono skomplikowane lub tajemnicze. Niektórzy pewnie kojarzą je z tuningiem samochodu, co może nieco odstraszać od zastosowania w narciarstwie. Nie ma się czego bać, a temat jest naprawdę zjadliwy. Tomek w kilka minut w sposób bardzo przystępny wytłumaczy o co chodzi w podwieszaniu krawędzi i od teraz w pełni świadomie będziecie mogli porozmawiać z serwisantem o tuningu.

Zapytaj eksperta” to seria filmów, w której naczelny Magazynu NTN Snow & More Tomasz Kurdziel odpowiada na pytania narciarzy. W każdy wtorek na naszym kanale YouTube nowy miniwykład.

Znaczniki

Podobało się? Doceń proszę atrakcyjne treści i kliknij:

3 komentarze do “Tuning nart – czym jest i po co go robić?”

  1. Witam,
    Bardzo fajny film, ale zabrakło mi informacji o „tępieniu” krawędzi na początku i końcach nart (kiedyś bardzo ładnie mi naostrzyli narty , ale o mały włos nie zrezygnowałem z nart bo myślałem ze już zapomniałem jak się jeździ z powodu haczenia przy zakrętach . Dopiero po przytępieniu zaczęły jeździć – ku mojemu zdziwieniu ze ma to taki wpływ).
    Jak powinno się to robić – na jakiej długości i jak mocno ?

    pozdrawiam
    Mirek

    Odpowiedz
    • I dobrze zrobiłeś. Narty delikatnie złagodzone na przodach i końcach są wtedy uniwersalne. Pójdą kantem, śmigiem i na kreskę. A przede wszystkim masz mniejszą szansę złapać przypadkową krawędź, co jest dobre dla wiązadeł w nogach.

      Odpowiedz
  2. W czasach nart prostych, jak zapałki lekko zaokrąglałem krawędzie na odcinku ok 20 cm z przodu i 10 cm z tyłu. Obecnie w dobie nart taliowanych tego nie robię. Dobrze przygotowane narty, z odpowiednim kątem podwieszenia (ja używam w nartach sportowych 1 stopnia) i wygładzonymi za pomocą pilników diamentowych krawędziami nie haczą. Są za to bardzo precyzyjne i od razu inicjują skręty, kiedy je tylko o to poproszę. Czasami, kiedy śnieg jest bardzo dobrze trzymający, bardzo delikatnie (bez nacisku) i tylko raz przeciągam cała długość krawędzi guma szlifierską. Powtarzam: raz i bez nacisku. Taki zabieg zmniejsza jedynie agresywność krawędzi nie wpływając zanadto na trzymanie na lodzie. Problem, który pan opisuje świadczy nie najlepiej o serwisie przygotowującym deski.

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Zobacz także

Inne artykuły

amp 2025

AMP 2025: Cała czołówka w finale

W eliminacjach slalomowych w strefie zachodniej najszybciej zjeżdżali Magdalena Bańdo (UŚ Katowice) i Bartłomiej Sanetra (AWF Katowice), a na wschodzie Maja Woźniczka (UW Warszawa) oraz Wojciech Gałuszka (AKF w Krakowie). Drugi dzień Akademickich

amp 2025

AMP 2025: Ekspresowe eliminacje

Maja Chyla (UJ Kraków) i Wojciech Gałuszka (AKF w Krakowie) wygrali zawody eliminacyjne giganta w strefie wschodniej. Na zachodzie najszybsi byli Magdalena Bańdo (UŚ Katowice) i Bartłomiej Sanetra (AWF Katowice). Rozpoczęły

azs winter cup

Finał AZS WC: Bez sensacji i dramatów

Najlepszymi zawodnikami sezonu 2024/2025 zostali Maja Chyla (UJ Kraków) w gigancie, Magdalena Bańdo (UŚ Katowice) w slalomie i Juliusz Mitan (AGH Kraków) w obu konkurencjach. W wielkim finale Akademickiego Pucharu Polski

Newsletter

Dołącz do nas – warto

Jeśli chcesz dostawać informacje o nowościach na stronie, nowych odcinkach podcastu, transmisjach live na facebooku, organizowanych przez nas szkoleniach i ważnych wydarzeniach oraz mieć dostęp do niektórych cennych materiałów na stronie (np. wersji online Magazynu NTN Snow & More) wcześniej niż inni, zapisz się na newsletter. Nie ujawnimy nikomu tego adresu e-mail, nie przesyłamy spamu, a wypisać możesz się w każdej chwili.