Poleć ten film znajomym

Tuning nart – czym jest i po co go robić?

Czym jest tuning nart? Na jaki kąt podwieszać krawędzie od spodu nart? Co daje podwieszenie i do jakiego rodzaju nart jaki tuning zastosować?

Pewnie wiele razy słyszeliście to pojęcie, ale być może wydaje się ono skomplikowane lub tajemnicze. Niektórzy pewnie kojarzą je z tuningiem samochodu, co może nieco odstraszać od zastosowania w narciarstwie. Nie ma się czego bać, a temat jest naprawdę zjadliwy. Tomek w kilka minut w sposób bardzo przystępny wytłumaczy o co chodzi w podwieszaniu krawędzi i od teraz w pełni świadomie będziecie mogli porozmawiać z serwisantem o tuningu.

Zapytaj eksperta” to seria filmów, w której naczelny Magazynu NTN Snow & More Tomasz Kurdziel odpowiada na pytania narciarzy. W każdy wtorek na naszym kanale YouTube nowy miniwykład.

Znaczniki

Podobało się? Doceń proszę atrakcyjne treści i kliknij:

3 komentarze do “Tuning nart – czym jest i po co go robić?”

  1. Witam,
    Bardzo fajny film, ale zabrakło mi informacji o „tępieniu” krawędzi na początku i końcach nart (kiedyś bardzo ładnie mi naostrzyli narty , ale o mały włos nie zrezygnowałem z nart bo myślałem ze już zapomniałem jak się jeździ z powodu haczenia przy zakrętach . Dopiero po przytępieniu zaczęły jeździć – ku mojemu zdziwieniu ze ma to taki wpływ).
    Jak powinno się to robić – na jakiej długości i jak mocno ?

    pozdrawiam
    Mirek

    Odpowiedz
    • I dobrze zrobiłeś. Narty delikatnie złagodzone na przodach i końcach są wtedy uniwersalne. Pójdą kantem, śmigiem i na kreskę. A przede wszystkim masz mniejszą szansę złapać przypadkową krawędź, co jest dobre dla wiązadeł w nogach.

      Odpowiedz
  2. W czasach nart prostych, jak zapałki lekko zaokrąglałem krawędzie na odcinku ok 20 cm z przodu i 10 cm z tyłu. Obecnie w dobie nart taliowanych tego nie robię. Dobrze przygotowane narty, z odpowiednim kątem podwieszenia (ja używam w nartach sportowych 1 stopnia) i wygładzonymi za pomocą pilników diamentowych krawędziami nie haczą. Są za to bardzo precyzyjne i od razu inicjują skręty, kiedy je tylko o to poproszę. Czasami, kiedy śnieg jest bardzo dobrze trzymający, bardzo delikatnie (bez nacisku) i tylko raz przeciągam cała długość krawędzi guma szlifierską. Powtarzam: raz i bez nacisku. Taki zabieg zmniejsza jedynie agresywność krawędzi nie wpływając zanadto na trzymanie na lodzie. Problem, który pan opisuje świadczy nie najlepiej o serwisie przygotowującym deski.

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Zobacz także

Inne artykuły

10 grzechów polskiego narciarstwa

Grzech 6. – szkolenie w Szkołach Mistrzostwa Sportowego

Do niedawna Szkoły Mistrzostwa Sportowego w Szczyrku i Zakopanem kulały i nie dostarczały zbyt wiele nowego narybku. Po reformie w sezonie 2023/2024 mają potencjał, by stać się „kuźniami talentów”, ale obecnie ich rola jest

azs winter cup

Gadające Głowy – AZS Winter Cup #2 Zakopane

Dość niespodziewanie wracamy na Harendę, a tam dzieją się rzeczy ciekawe. Zawodnicy mają problem z wyhamowaniem na śliskiej jak piskorz mecie, a niektórzy lądują nawet na parkingu. Tytus Olszewski cieszy się

10 grzechów polskiego narciarstwa

Grzech 5. – słabe przygotowanie fizyczne zawodników

Polscy narciarze często nie są odpowiednio przygotowani fizycznie do rywalizacji na krajowym, a następnie międzynarodowym poziomie i ta uwaga dotyczy głównie młodzieży oraz części juniorów. Testy sprawnościowe wykazują, że część zawodników nie spełnia oczekiwanych standardów,

azs winter cup

AZS WC: Slalomowa pułapka

Maja Woźniczka (UW Warszawa) i Maja Chyla (UJ Kraków) zwyciężyły w drugich eliminacjach AZS Winter Cup na zakopiańskiej Harendzie. W kategorii mężczyzn dwukrotnie triumfował Juliusz Mitan (AGH Kraków). Pierwszy start w 2025

kiedyś to było

Kiedyś to było…

W pewnym momencie swojego żywota słowa z tytułu tego tekstu doprowadzały mnie do absolutnej niemocy. Co rusz przeradzała się ona w klasyczną, czyli upadlającą człowieka, frustrację. Miałem bardzo mało argumentów,

Newsletter

Dołącz do nas – warto

Jeśli chcesz dostawać informacje o nowościach na stronie, nowych odcinkach podcastu, transmisjach live na facebooku, organizowanych przez nas szkoleniach i ważnych wydarzeniach oraz mieć dostęp do niektórych cennych materiałów na stronie (np. wersji online Magazynu NTN Snow & More) wcześniej niż inni, zapisz się na newsletter. Nie ujawnimy nikomu tego adresu e-mail, nie przesyłamy spamu, a wypisać możesz się w każdej chwili.