NTN Snow & More 2017/2018 nr 1

12 Niusy Elan Duże zmiany w konstrukcjach spor- towych nart Elana. Od nadchodzącego sezonu do akcji w segmencie sportowych nart sklepowych wchodzi Arrow Techno- logy, która zastąpi asymetryczną Power Spine. Podstawą konstrukcji pozostaje nadal drewniany rdzeń wykonany w tech- nologii Response Frame (gatunki drew- na o większej gęstości są umieszczone w okolicach krawędzi). Obie tytanalowe płyty tworzące sandwich przycięto na kształt grotów strzał z przodu i lotek z tyłu. Inżynierowie Elana twierdzą, że takie roz- wiązanie spowoduje łatwiejszą i lżejszą inicjację oraz wykańczanie wiraży przy za- chowaniu należytej precyzji. To jednak nie koniec zmian. Głównym elementem nowej konstrukcji jest umieszczona na odcinku pod wiązaniami, wstępnie wygięta w lekki łuk (camber), wykonana z włókien węglo- wych płyta. Ma ona zwiększyć reaktyw- ność desek przy zachowaniu niewielkiej masy. Czy działa? Naszym zdaniem tak. W przeciwnym razie Elany SLX nie znala- złyby się w gronie „Moich ulubionych”. Majesty Pomimo że to dopiero w drugim nu- merze piszemy o nowościach freeride i skitourowych, nie sposób już teraz nie zaprezentować nowych nart polskiego producenta Majesty. Model Hypernaut całkowicie i na nowo definiuje narty fre- eride big mountain. Inspiracją było stu- diowanie zasad hydrodynamiki, szybkich łodzi oraz surfingu, co poskutkowało stworzeniem nart z tradycyjnymi drewnia- nymi rdzeniami, najnowszą technologią włókien węglowych oraz rewolucyjnym kształtem 3D (dzioby są wypukłe, a piętki wklęsłe, patrząc od strony ślizgu). Hyper- naut to nowa generacja nart big mountain, która została zaprojektowana z krótszymi niż w tradycyjnych deskach tego typu od- cinkami za wiązaniami. Ten krótszy, płaski ogon został przekształcony w tak zwa- ny swallowtail z wstawionymi kanałami w kształcie litery V, które pozwa- lają zachować całą moc i ste- rowanie, a jednocześnie zwięk- szają płynność i zwrotność. Hypernaut oferuje zróżnicowane poziomy trzymania w zależności od tego, czy chcesz się ześlizgi- wać, dryfować czy potrzebujesz mocnego trzymania przy szyb- kich zjazdach. Na twardym śnie- gu, dzięki dłuższej efektywnej krawędzi, narty lepiej trzymają przez cały czas – od skrętu do skrętu. W puchu V-channel po- zwala doświadczyć wyjątkowej swobody i szybkiego planowa- nia zjazdu. Dzięki zwiększonym efektywnym krawędziom freeri- derzy mogą teraz podróżować z krótszymi i lżejszymi nartami. Przez przesunięcie narciarza na tyły stworzono uniwersalne fre- eride’owe narty, dzięki którym można szybciej skręcać. Cho- ciaż zaprojektowany został do jazdy w puchu, Hypernaut ide- alnie sprawdza się w zmiennych warunkach śniegowych. Na do- datek wyglądają niesamowicie. Rossignol Bardzo interesujące nowe deski ze sportowej stajni firmy Rossignol. Chodzi o model Hero Master Factory. Przeznaczone wyłącznie dla mężczyzn i produ- kowane w jednej długości 189 cm mają ciekawe wymiary i promień: 102–65–82 mm i 27 m. Zaprojek- towano je dla zawodników ama- torów ścigających się poważnie w serii master lub – znowu to sło- wo – poważnych zawodach ama- torskich. Niewielka szerokość na odcinku pod butem oraz zre- dukowane o 3 m promień i 4 cm długość w stosunku do nart FIS zapewnią większą skrętność, czyniąc je bardziej dostępnymi dla amatorów niekoniecznie tre- nujących sześć razy w tygodniu na siłce. Na nartach zamontowa- no też wyścigową płytę R21 WC, sugerując, że sprzęt jest naj- wyższej jakości. Konstrukcyjnie bardzo bliskie modelowi GS FIS. Aż szkoda, że nie było ich na na- szych testach. Stöckli FEC – nowe magiczne literki w firmie Stöckli, które oznaczają Full Edge Con- tact, czyli pełny kontakt krawędzi. Chodzi tu o nowy kształt dziobów sklepowych nart sportowych, a konkretnie trzech modeli oznaczonych Laser GS, Laser SL i Laser SC. Nowe dzioby są niższe i szersze, za- tem największa szerokość nart została przesunięta do przodu. W ten sposób zwiększono nieco długość krawędzi kon- taktowej, ale nie tylko. Ważniejszą cechą nowych nart jest szybsze inicjowanie skrę- tów. Deski postawione na krawędziach „zbierają” się do łuku bardziej energicznie. Oczywiście nowe dzioby wymusiły również zmiany w geometrii nart i kształt krawędzi. Patrząc od góry, przypomina teraz bardziej rozciągniętą literę U niż wycinek okręgu. Nowe deski firmy Stöckli jeżdżą wspa- niale, o czym mogliśmy się przekonać na testach, a model GS znalazł się w gronie ulubionych autora tej rubryki. Nowa w pa- lecie Stöckli jest także linia Scale, ale o tymw następnym numerze. Kästle Perełka z domu Kästle – firmy, która po dużych zmianach orga- nizacyjnych po raz kolejny atakuje rynki – w tym polski. Chodzi o mo- del MX Limited. Już zwykłe, seryj- ne MX 74 robią bardzo dobre wra- żenie i zyskały sobie przychylność naszych testerów, ale MX Limited to inna liga, choć ich geometria jest taka sama. W konstrukcji tych nart użyto sporo włókien węglo- wych nie tylko do podniesienia walorów estetycznych, ale tak- że jako elementów nośnych. Do wykończenia nart użyto bardzo rzadkiego drewna czereśniowego o czerwonawym odcieniu. Inżynie- rowie Kästle twierdzą, że nie tylko podnosi ono estetykę, ale także zwiększa sprężystość konstrukcji. MAJESTY HYPERNOVA 186

RkJQdWJsaXNoZXIy NDU4MTI=