NTN Snow & More 2017/2018 nr 3

SPRAWDŹ TEMPERATURĘ KRZEPNIĘCIA PŁYNU CHŁODZĄCEGO Płyn chłodniczy musi mieć odpo- wiednio niską temperaturę zamarzania (krzepnięcia). Stosowanie wody w ukła- dzie chłodzenia lub zbyt rozcieńczone- go płynu grozi zamarznięciem podczas mrozów, rozsadzeniem bloku silnika i bardzo kosztowną naprawą. Polak mądry przed szkodą? BĄDŹ PRZYGOTOWANY DO ODŚNIEŻANIA POJAZDU I ODSKROBANIA SZYB Należy zwrócić uwagę na wyposaże- nie. Kierowcy powinni być zaopatrzeni w szczotki, zmiotki, gąbki, skrobaczki do szyb. Odgarnięcie śniegu z karoserii, a w szczególności zapewnienie dobrej widoczności przez szyby, to obowiązek każdego kierowcy przed rozpoczęciem jazdy, sankcjonowany przepisami pra- wa. Nie należy stosować skrobaczek z metalowymi klingami. Twardy plastik na pewno poradzi sobie z lodem na szybie. Warto też mieć w samochodzie butelkę wyposażoną w atomizer z roz- mrażaczem. NASMARUJ GUMOWE USZCZELKI Stosowanie specjalnych silikonowych preparatów po umyciu i wysuszeniu auta zapobiega przymarzaniu uszczelek w drzwiach, aby można było bez pro- blemów dostać się do wnętrza. NASMARUJ ZAMKI W DRZWIACH Większość współczesnych samo- chodów ma elektromagnetyczne zamki centralne obsługiwane za pomocą pi- lota. W przypadku starszych aut może przydarzyć się sytuacja, kiedy zamek zamarznie i uniemożliwi dostęp do środ- ka pojazdu. Profilaktycznie pomoże śro- dek do smarowania zamków w sprayu. WEŹ ŁAŃCUCHY NA KOŁA Przy planowaniu podróży na narty – szczególnie za granicę – konieczne jest zaopatrzenie się w łańcuchy na koła. Po pierwsze, w trudnych warunkach zimo- wych pozwolą one przejechać ośnieżo- ny odcinek drogi. Po drugie, w niektó- rych regionach są one wymagane przez przepisy i kontrolowane przez służby drogowe. Ten punkt nie dotyczy pojaz- dów z napędem na cztery koła „obu- tych” w zimowe opony. STOSUJ DODATKI DO PALIW Ten punkt w szczególności dotyczy samochodów z silnikiem Diesla. Jed- nym z najważniejszych dodatków jest antydepresant, czyli środek przeciw- działający wytrącaniu się parafiny z oleju napędowego. W okresie dużych mro- zów brak zastosowania tego dodatku może skutecznie unieruchomić silnik. Dodatki warto też stosować, kiedy tan- kujemy paliwo wątpliwej jakości, a to w podróży czasem się zdarza. SPRAWDŹ OLEJ SILNIKOWY Ważne jest, aby w okresie zimowym olej silnikowy był dobrej jakości, od- powiedniej lepkości, a także żeby jego stan był na właściwym poziomie. Zbyt gęsty, letni olej może utrudnić rozruch przy dużym mrozie i wpływać na zużycie silnika (ograniczone smarowanie). More

RkJQdWJsaXNoZXIy NDU4MTI=