NTN Snow & More 2018/2019 nr 1
parametrów ochrony termicznej. Kurtki wykonane z wykorzystaniem Lifaloftu mogą służyć jako ocieplina w połącze- niu z odzieżą wierzchnią chroniącą przed wiatrem i wilgocią lub być samodzielnym elementem zewnętrznym (przy dobrej pogodzie rzecz jasna).Wszystkie są też wy- konane niezwykle estetycznie, więc można ich używać także jako ubioru „cywilnego”. Jeden z autorów „Magazynu NTN Snow & More”, kolega Rafał Król, miał już moż- liwość testowania nowej linii w warunkach zbliżonych do zimowych (na lodowcu). My ciągle czekamy na swoją kolejkę, ale jeste- śmy przekonani, że Lifaloft nie zawiedzie pokładanych nadziei zarówno pod wzglę- dem wzornictwa, jak i funkcjonalności. ROSSIGNOL Idąc tropem technologii DLC opisanej wcześniej… Firma Rossignol całkowicie odmłodziła swoje narty z linii Race Expert (zawodnicze, tak zwane komórkowe) i Race Performance (sklepowe) za wyjątkiem mo- deli z systememDLC, wyposażając je w zu- pełnie nowy rdzeń. Rdzeń jest nadal drewniany, ale wzdłuż osi podłużnej ma wlaminowany, ustawiony pionowo tytanalowy strin- ger (czyli listwę) biegnący przez całą długość desek. Inżynierowie Rossignola twierdzą, że takie rozwią- zanie działa podobnie jak system DLC opisany po- wyżej, ale nie jest zbyt- nio kosztowne i może być używane także w nartach amatorskich. Zadaniem stringera jest więc lep- sze dociskanie desek do śniegu i likwidowanie tak zwanego efektu negatyw- nego cambera podczas jazdy w bardzo twardych warunkach. BLIZZARD Firma Blizzard rozwija się bardzo dyna- micznie i zaczyna podążać własnymi dro- gami. Po wielkich sukcesach nart linii fre- eride w USA (pod względem sprzedaży są one obecnie na drugim miejscu, zaraz za K2) przyszła kolej na całkowite zerwa- nie z konstrukcjami Nordiki (należącej do tej samej grupy kapitałowej) w liniach nart sportowych. W tym sezonie Blizzard nie tylko odświeża kolekcję sklepowych desek sportowych, ale także oznacza je tradycyj- ną przed laty nazwą – Firebird. Nowe de- ski Blizzarda z linii Firebird będą od tego sezonu miały odmienną geometrię od po- równywalnych produktów firmy Nordica. Mówiąc krótko, sklepowe Firebirdy prze- znaczone do długich i krótkich skrętów (modele WRC i SRC) są bardziej taliowa- ne i trochę węższe na odcinku pod butem. To nie koniec zmian. Rdzeń desek wyko- nano z drewna, ale w konstrukcję wklejo- no dwie pionowe ścianki z włókien wę- glowych (tak zwane stringery) dzielące rdzeń na trzy równe części (w płaszczyź- nie poprzecznej). To C-Spine Technology. Inżynierowie zapewniają, że takie rozwią- zanie zwiększy szybkość reakcji desek na końcu wirażu, jak i przy przechodzeniu z krawędzi na krawędź oraz będzie szyb- ciej przekazywać energię do dziobów i pię- tek nart, zwiększając sterowność. Nowość także na odcinku pod wiązaniami. Pod pły- tą w konstrukcji desek znajduje się wzmoc- nienie również wykonane z włókien węglo- wych. To C-Armor Technology. Zadaniem tego patentu jest zwiększenie stabilności i skuteczności krawędzi na lodzie (podobne rozwiązanie znamy już w nartach Elana). Sportowe deski Blizzarda mają też inny kształt i „stromiznę” dziobów w zależno- ści od przeznaczenia. Narty WRC i SRC można nabyć albo z wyposażoną w hydrau- liczny amortyzator płytą Markera World Cup Piston, albo łatwą w użyciu i o wiele lżejszą FDT Race Pro. Rdzenie wykonane w technologii C-Spine spotkamy też w linii uniwersalnych nart Firebird oraz Quattro. Analizując wyniki naszych testów, moż- na spokojnie dojść do wniosku, że tech- nologiczne nowości Blizzarda działają na śniegu. LANGE Nowość w domu Lange. Włoska firma należąca do grupy Rossignol może pochwa- lić się w tym sezonie modelami zupełnie nowych butów oznaczonych w tradycyj- ny dla Włochów sposób, a mianowicie sło- wem Superleggera (było już takie i Ducati, i Lamborghini, i Aston Martin, choć jest brytyjski). W nowych butach Lange – jak- żeby inaczej – w celu zmniejszenia masy użyto materiału zwanego grilamidem, czy- li nylonu. Ciekawostką jest jednak fakt, że w produkcji wykorzystano technologię Dual Core. Polega ona na tym, że ścian- ka skorupy butów w przekroju wygląda jak kanapka, czyli pomiędzy dwoma ścian- kami o wielkiej gęstości, czyli twardości, znajduje się tworzywo znacznie bardziej miękkie. Dotychczas Dual Core stosowa- no w butach tradycyjnie wykonanych przy użyciu PU. Nowe buty wykonano na pod- stawie form świetnie sprzedającego się mo- delu RX, ale grilamid gwarantuje znacz- ne ograniczenie masy. Buty otrzymały też nowe lekkie klamry i nowe wkłady. Twórcy obiecują, że pomimo zastosowania grilami- du nowe buty linii Superleggera będą da- wały się tak samo łatwo dopasować do stóp użytkowników. Przy okazji i tradycyjnie dla włoskiego wzornictwa – buty oznaczone Superleggera są bardzo estetyczne. 12 NIUSY
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NDU4MTI=