NTN Snow & More 2018/2019 nr 1

Bridgestone Blizzak DM-V2 Bridgestone Blizzak LM001 Bridgestone Weather Control A005 Firestone Winterhawk 3 Firestone Destination Winter Istnieje jeszcze jeden typ opon, któ- ry można stosować zarówno latem, jak i zimą bez konieczności wymiany. Opony wielosezonowe przebojem wkraczają na rynek, każdego roku zyskując coraz więk- sze grono nabywców. Współczesne opo- ny wielosezonowe to już naprawdę dopra- cowane produkty zasadniczo różniące się od opon uniwersalnych sprzed pięciu lub siedmiu lat. Tamte opony raczej nie zasłu- giwały na uwagę i były stosunkowo mało udanym kompromisem pomiędzy kla- sycznymi oponami letnimi i zimowymi. Doskonałym przykładem nowoczesnych opon całorocznych są debiutujące w tym roku Bridgestone Weather Control A005. Opony te doskonale zachowują się na mokrych nawierzchniach (najlepiej w tej klasie na rynku). Oczywiście radzą sobie również ze śniegiem, co potwierdza sym- bol alpejski – góra o trzech wierzchołkach z płatkiem śniegu – umieszczony na boku. Podstawowe zalety opon uniwersalnych to: brak konieczności odwiedzania spe- cjalisty (serwisu oponiarskiego) dwa razy w roku, unikanie dodatkowych kosztów, kolejek i nerwów w szczycie sezonu, gdy nagle wszyscy jednego dnia (bo w nocy spadło 5 cm śniegu) przypominają sobie o wymianie opon na zimowe. Wyliczając zalety opon uniwersalnych, musimy jednak pamiętać: opony wielosezonowe to z za- łożenia produkt uniwersalny. W ekstre- malnych warunkach zawsze będą spisywa- ły się gorzej od dobrych opon zimowych. W naszej szerokości geograficznej, a do tego, jeżeli często wyjeżdżamy w góry, na- leży zimą stosować opony dedykowa- ne tej porze roku.. Zastosowanie opon wielosezonowych pozostawiłbym osobom, które nie jeżdżą w dłuższe trasy, szczegól- nie w góry, lub posiadających drugie lub trzecie auto w rodzinie służące do lokal- nego przemieszczania. Nawet najlepsze opony nie sprawią cu- dów, jeśli będą źle dobrane do pojaz- du i nie ma tutaj dróg na skróty. Doboru właściwego rodzaju opon, a mamy tu na myśli głównie rozmiar, indeks prędkości i nośności, należy zawsze dokonać zgod- nie z zaleceniami producenta samochodu. W przypadku wątpliwości warto zwrócić się do autoryzowanego punktu sprzedaży i wymiany opony, na przykład serwisu sieci FirstStop. Do samochodów z wyższej pół- ki i z mocniejszymi silnikami zawsze za- lecałbym wybór opon klasy premium. Dla skromniejszych aut i przy rocznych prze- biegach rzędu 12–15 tys. km opony seg- mentu środka (medium) mogą być intere- sującą alternatywą. Do nich należą opony marki Firestone: Winterhawk 3 do sa- mochodów osobowych oraz Destination Winter do SUV-ów. Należy też zawsze skrupulatnie przestrzegać zaleceń pro- ducenta pojazdu co do wartości ciśnie- nia w oponach. Z reguły dane te znajdu- ją się na słupku lub klapce wlewu paliwa. Nieprawidłowe ciśnienie w oponach za- wsze skutkuje przedwczesnym, nieregular- nym zużyciem opon. Jak do tej pory nie pojawiły się żadne wyniki badań mówią- ce o korzyściach stosowania innych ciśnień w oponach zimowych niż w letnich. I na koniec jeszcze jedna ważna sprawa. Wwiększości krajów europejskich (niestety, Polska należy do niechlubnych wyjątków) istnieją regulacje dotyczące dopuszczalnych minimalnych głębokości bieżnika opon zi- mowych. Przed zagraniczną podróżą warto zorientować się w tych przepisach.W skró- cie – w większości krajów obowiązuje mini- malna głębokość bieżnika 3 mm, ale w kil- ku państwach (np. Słowacja) wymagane jest minimum 4 mm. Wychodząc naprze- ciw tym regulacjom, większość producen- tów ogumienia umieściła na oponach tak zwane znaczniki śniegowe (najczęściej jest to śnieżynka). W momencie, w którym po- ziom znacznika wyrównuje się z pozio- mem sąsiadującego klocka, opona, zgod- nie z obowiązującym prawem, przestaje być zimowa. Nie należy mylić znacznika śnie- gowego ze znacznikiem głębokości bieżni- ka (oznaczony na obwodzie trójkątem lub jako skrót „TWI”). Ten ostatni znajduje się na głębokości 1,6 mm i dotyczy regulacji w przypadku użytkowania opon poza okre- sem zimowym. Reasumując: opony zimo- we w pełni spełnią swoją rolę do ok. 4 mm głębokości bieżnika. Oczywiście, jeżeli za- chodzi taka konieczność, to możemy opo- ny zimowe eksploatować w okresie letnim do głębokości 1,6 mm, a wszystko to zgod- nie z europejskimi przepisami. Dodatkowo, każde nieregularne zużycie bieżnika, np. „łyse” barki opon, wymuszają konieczność wymiany na nowe. Gdy wyposażymy samochód w odpo- wiednie do warunków pogodowych opo- ny, niestraszne będą nam ośnieżone górskie drogi prowadzące do raju ośrodków nar- ciarskich. A jeśli w sytuacjach ekstremal- nych na pokładzie będziemy jeszcze mieli odpowiednie do rozmiaru kół i opon łańcu- chy, na pewno dotrzemy na miejsce zgodnie z planem – a zima ma być sroga. 62 ROZMAITOŚCI

RkJQdWJsaXNoZXIy NDU4MTI=