10
Niusy
a ostatnio system częściowego rockera
Amphibio. W segmencie freeride Elan jako
pierwsza firma zastosował krawędzie TBT
w modelu Boomerang. Teraz powstała
nowa freeride’owa linia Ripstick, która ma
ustawić poprzeczkę dość wysoko. W cza-
sach, kiedy wszystkie firmy budują mało
stabilne deski do jazdy w głębokim śniegu
wyposażone w wysokie rockery i kształt
twin-tip, Elan stawia na geometrię typu
directional i technologię Amphibio. Dzię-
ki takiemu rozwiązaniu deski linii Ripstick
mają być bardzo stabilne przy dużych
prędkościach w głębokim śniegu oraz cał-
kiem nieźle radzić sobie na przewianych
twardych stokach lub nawet na trasach.
Linia obejmuje pięć modeli: trzy męskie
o szerokości od 116 mm do 96 mm; jeden
damski 94 mm i jeden juniorski o szero-
kości 86 mm. Chętnie byśmy spróbowali.
Dynafit
Wzornictwo zredukowane do tego, co
naprawdę potrzebne – tak opisują nowe
buty TLT7 projektanci Dynafita, którym
udało się przekształcić model w prawdzi-
wą błyskawicę. Nowe TLT7 Performance
ważą bowiem zaledwie 1010 g, a przy
tym są o wiele sprawniejsze dzięki nowej
konstrukcji noska o nazwie Speed Nose
oraz przesuniętym insertom łączącym
buty z wiązaniem i tym samym osi obrotu
podczas chodzenia. W efekcie podcho-
dzenie jest bardziej naturalne i ergono-
miczne. Można porównać je z komfortem
dostępnym do tej pory jedynie w sprzę-
cie do narciarstwa biegowego. Ponadto
użytkownik może dopasowywać, otwie-
rać i zamykać każdy z butów za pomocą
tej samej klamry, która nie tylko otwiera
i zapina but, ale także pozwala zmieniać
tryby walk/ski. Imponująca, minimalistycz-
na budowa to prosty, świeży wygląd, ale
przede wszystkim zredukowana liczba
elementów wystawionych na działanie
czynników zewnętrznych i zwiększających
opór tarcia. Podczas zjazdów zastosowa-
nie tak zwanej Lambda Frame sprawia, że
skorupy butów są jeszcze bardziej wytrzy-
małe, lepiej kontrolują narty i przenoszą
na nie ruchy narciarza. Dla wzmocnienia
najbardziej newralgicznych obszarów uży-
to nowego materiału Titanex, czyli kom-
pozytu złożonego ze stopu tytanu, włókna
szklanego, karbonu i żywic syntetycznych,
podczas gdy strefy mniej eksploatowane
nie mają tylu wzmocnień, dzięki czemu
są bardziej elastyczne. Buty wyposażo-
ne są w całkowicie nowy system inser-
tów Dynafit Master Step. W porównaniu
do dotychczasowych topowych insertów
Master Step mają nowy kształt wewnątrz
stożków oraz lepiej przylegają do „wie-
życzek” w wiązaniach. Razem (inserty
w butach i patent w wiązaniach) spra-
wia to, że po wpięciu butów w wiązania
w trybie „zjazd” sprężyna przedniej części
nie pracuje i włącza się do akcji dopiero
w chwili osiągnięcia krytycznej wartości,
kiedy trzeba wypiąć but podczas upadku.
Nowe inserty pozwalają na użytkowanie
butów razem z wiązaniami freetourowymi
i freeride’owymi, takimi jak Beast 14 i 16,
bez potrzeby stosowania specjalnych
adapterów. Dostępny w sprzedaży od se-
zonu 2016/2017 skiturowy model TLT7 to
przyszłość poważnego skialpinizmu.
Hochfügen
Tej zimy w ośrodku narciarskim Hoch-
fügen nastąpi otwarcie nowej wyprzęga-
nej sześcioosobowej kolei krzesełkowej
firmy Doppelmayr. Będzie ona niezwykle
wygodna i bezpieczna, a także przyja-
zna dla środowiska, gdyż jej górną stację
wyposażono w baterie fotowoltaiczne.
Kanapy Doppelmayr linii D-Line spełniać
będą najwyższe wymagania zarówno
w zakresie estetyki, jak i bezpieczeństwa
oraz komfortu. Nowa kolej zastąpi dotych-
czasową czteroosobową o nazwie Hoch-
fügen 2000.
Salomon
Do nowej linii butów pasują
znakomicie nowe narty, również
oznaczone symbolem QST.
W tej linii znajduje się pięć mo-
deli męskich o szerokości od
118 mm do 85 mm na odcinku
pod butem oraz cztery modele,
które producent oznacza unisex
dla kobiet i lżejszych panów lub
juniorów (ciekawa koncepcja)
w szerokościach od 106 mm
do 85 mm. Wszystkie narty
wyprodukowano w technolo-
gii Spaceframe 3.0 przy użyciu
drewna o różnej gęstości maty
węglowej i warstwy duralumi-
nium na odcinku pod butem.
Dzioby i piętki wykonano z bar-
dzo lekkiego materiału o struk-
turze plastra miodu, który zwie
się Koroyd. Dzięki temu narty są
bardzo lekkie w manewrowaniu
i nie tracą nic ze swoich wła-
ściwości jezdnych. Wszystkie
deski serii QST mają długie, ale
niewiele ponad śnieg wyniesio-
ne rockery, więc są też bardzo
stabilne. Najszerszy przedsta-
wiciel tej linii gościł na naszych
testach w Kaunertalu i zyskał
sobie bardzo duże uznanie te-
sterów. Wystarczy zajrzeć na
koniec tego magazynu.
Viking
Flagowa czapka firmy Viking wyposa-
żona została w kolorowe paski i charak-
terystyczny pompon. Ta propozycja umie-
jętnie łączy dwie ważne cechy – wysokie
parametry techniczne, modne, ciekawe
wzornictwo i oryginalną kolorystykę. Wy-
konana w Niemczech w 50% ze szlachet-
nej wełny cechuje się dużą miękkością