12
Niusy
ich odpowiedników w kolekcji Rossignola
istotnym elementem. Jest nim technologia
Powerdrive. Polega ona na zbudowaniu
ścianek bocznych nart sportowych i se-
mi-sportowych z trzech warstw materia-
łów: ABS, Titanal i Visco. Dwie pierwsze
warstwy zapewniają ściankom bocznym
wyjątkową sztywność. Trzecia, wykona-
na z elastycznego polimeru, izoluje rdzeń
nart od szkodliwych wibracji i tym samym
czyni jazdę na krawędziach o wiele bar-
dziej płynną i spokojną. A któż nie chciałby
płynnie jeździć na krawędziach?
Nordica
W grupie nart sportowych wszystkie
zewnętrzne systemy EDT schowano do
wnętrza nart i użyto znacznie więcej włó-
kien węglowych. Nordica ma też nowe
linie produktów: zupełnie nowe deski
z pogranicza allround i allmountain o na-
zwie GT oraz damską serię Sentra. GT
wykorzystują technologię zastosowaną
wcześniej w linii NRGY, czyli Power Brid-
ge, ale ich geometria jest jednak znacznie
bardziej „powykręcana” i dzięki temu lepiej
nadają się do jazdy po trasach. Sentra 7
i 6 to modele dla pań. Bazują one (deski,
nie panie) na geometrii nart slalomowych,
ale zbudowano je w lżejszej technolo-
gii. Wreszcie ktoś pomyślał, że zwykle
(z naciskiem na zwykle) wolniej jeżdżące
panie będą miały więcej radości z nieco
krótszych i łatwiej skręcających desek niż
słabo taliowane allmountain. Tym kimś
jest przyjaciel naszej Redakcji Luka Grilč,
wcześniej menedżer Elana, twórca suk-
cesu damskich nart Black Magic (ta sama
idea).
Head
Większość nart firmy Head (dotyczy
to desek sportowych, semi-sportowych
i High Performance) przeszła bardzo istot-
ną modyfikację, którą jest zmiana geo-
metrii. Wszystkie deski Heada
z grup Worldcup, Supershape
i Prestige otrzymały znacznie
bardziej płaskie i agresywniejsze
dzioby. Dzięki temu zabiegowi
taliowanie nie będzie zbliżone
do wycinka okręgu, ale bardziej
do kształtu mocno rozciągniętej
litery U. To z kolei spowoduje
znacznie bardziej agresywne ini-
cjowanie skrętów, a o stabilność
w drugiej i trzeciej fazie wiraży
zadbają nieco bardziej wypro-
stowane krawędzie na odcinku
pod butem. Trzeba być bardzo,
ale to bardzo pewnym swego,
żeby zdecydować się na zmia-
nę sprawdzonej i bardzo dobrze
ocenianej geometrii. Nasze testy
w pełni potwierdziły zasadność
tej zmiany, dodatkowo teste-
rzy podkreślali totalną zmianę
charakterystyki sklepowych de-
sek sportowych. Dobra robota,
Head!
Atomic
W sportowej linii nart firmy
Atomic pojawił się nowy model
z grupy Redster. Są nim narty oznaczone
TR. Producent twierdzi, że deski te są po-
chodną nart do slalomów równoległych,
czyli koncepcja podobna do modelu XT
wykonanego w technologii Double Deck
się sprawdza. Dla odmiany model TR wy-
konano w technologii sandwich z drew-
nianym rdzeniem. Narty są dostępne
w pięciu długościach – od 157 do 183 cm.
Zawsze twierdziliśmy, że narciarze ama-
torzy, nawet eksperci, najchętniej jeżdżą
skrętami o średnim promieniu.
FIS
Podczas kongresu FIS w Cancun prze-
głosowano także nowe zasady losowania
(a może lepiej powiedzieć – przyzna-
wania) numerów startowych w konku-
rencjach szybkościowych (zjazd, super
gigant) w zawodach alpejskiego Pucha-
ru Świata. Od nadchodzącego sezo-
nu, przed każdymi zawodami, pierwsza
dziesiątka listy FIS dla danej konkurencji
będzie mogła wybrać sobie nieparzyste
numery pomiędzy 1 i 19 (lepsi wybierają
najpierw). Numery dla drugiej dziesiątki
z listy będą wylosowane z pozostałych
numerów parzystych. Wśród zawodni-
ków trzeciej dziesiątki zostaną rozloso-
wane numery od 21 do 30 i tak
da capo
al fine
. Twórcy koncepcji sądzą, że takie
przyznawanie numerów startowych pod-
niesie atrakcyjność konkurencji szybko-
ściowych dla telewizji i widzów. Pomimo
wielu słów krytyki od pokaźnego grona
delegatów projekt przegłosowano, gdyż
nikt nie potrafił zaprezentować czegoś
lepszego. Zobaczymy już niedługo, jak ta
koncepcja sprawdzi się w praktyce. Na-
szym zdaniem jest całkiem OK.
Völkl
Chyba zapalimy gromnicę w intencji,
żeby ten system naprawdę działał. Od
nadchodzącego sezonu firma Völkl bę-
dzie wyposażać swoje narty touringowe